Ova stranica koristi kolačiće. Nastavkom pregleda stranice potvđujete da ste suglasni s našim korištenjem kolačića. Saznajte više ovdje »

Ažurirali smo naša Pravila zaštite osobnih podataka. Kliknite ovdje da biste ih pročitali.

Ravnoteža i umjerenost

Print
balance_and_moderation

Pozabavimo se najprije raznolikošću. Ljudska bića žude za raznolikošću. Razvili smo se u okolini bogatoj najraznolikijim jestivim biljkama, insektima i divljim životinjama na kopnu i u moru. Priroda nam je dala nagon da se hranimo onime što nas okružuje, kako bismo zadovoljili naše prehrambene potrebe.  

Isti taj nagon imamo i danas. I danas bi nam bilo korisno kada bismo jednostavno odabrali iz ponude jestivog bilja i divljih životinja. No, mi to ne činimo. Danas smo u situaciji da moramo birati iz prevelike ponude namirnica. Nisu baš sve zdrave za nas, a  istraživanja pokazuju da što je veća ponuda, to više jedemo. Dakle, pazimo li na raznolikost, možemo se hraniti zdravo i uravnoteženo – ali samo ako maksimalno iskorištavamo zdrave namirnice koje odaberemo. 

Obično se smatra da umjerenost znači općenito ne jesti previše, no umjerenost je naročito potrebna kada je riječ o takozvanim praznim kalorijama poput masti, slatkiša i alkohola. Neki ljudi uspijevaju biti umjereni. Mogu, primjerice, u ormariću imati kutiju keksa, a da ne izgube kontrolu i pojedu čitavo pakiranje odjednom.

No, postoje i ljudi kojima je nepojmljivo da se može pojesti samo jedan keks. Jedan keks će uvijek dovesti do drugog, trećeg i tako redom. Takvi ljudi možda nikada neće naučiti kako biti umjeren, pa je možda bolje da se ne izlažu iskušenju. Jednostavno ne bi trebali niti imati kekse u kući.

Dakle, postoje li loše vrste hrane ili samo loše prehrane? Mislim da je odgovor: pomalo od jednog i drugog. Osobno imam svoj popis namirnica za koje smatram da su 'loše', a vjerojatno i svatko od vas ima takav popis. Odluka hoćemo li jesti takvu hranu ili koliko često ćemo je jesti stvar je osobne odluke. No, ako na svoj tanjur stavite dovoljno loših namirnica, posljedica će biti loša prehrana. 

Na kraju se sve svodi na to da biste trebali nastojati jesti što bolje i što češće možete. Raznolikost bi uglavnom trebale osigurati brojne zdrave namirnice koje su vam dostupne. Ravnoteža bi se manje trebala odnositi na poništavanje učinka 'loših' namirnica uzimanjem 'dobrih' namirnica, a više bi se trebala svoditi na uravnoteženost potrebnih hranjivih tvari. To znači da biste svojem tijelu trebali dati ono što mu treba da ostane zdravo: nemasne proteine, dobre izvore ugljikohidrata poput voća, povrća i žitarica te umjerene količine korisnih masti.

To ne znači da si povremeno ne možete priuštiti koji užitak. No, od tri elementa dobre prehrane – raznolikost, uravnoteženost i umjerenost – vjerojatno je najteže postići upravo umjerenost. Teško je pojesti samo onoliko koliko vam je potrebno ako su svuda oko vas iskušenja.

Susan Bowerman je direktorica za Edukaciju o prehrani u Herbalifeu. Susan je ovlaštena nutricionistica s certifikatom o specijalizaciji za sportsku nutricionistiku.



hr-HR | 14.12.2018. 5:45:30 | NAMP2HLASPX04