Ova stranica koristi kolačiće. Nastavkom pregleda stranice potvđujete da ste suglasni s našim korištenjem kolačića. Saznajte više ovdje »

Ažurirali smo naša Pravila zaštite osobnih podataka. Kliknite ovdje da biste ih pročitali.

Definicija super hrane

Print
superfoods

Kad čujem super hrana, odmah pomislim na super junake. Sam naziv ukazuje na činjenicu da te namirnice imaju više hranjivih tvari od 'običnih' namirnica. No, kategorija super hrane ne postoji. Radi se jednostavno o pojmu kojim se reklamiraju svojstva namirnica bogatih hranjivim tvarima koja su korisna za zdravlje..*

Neke od namirnica koje su najbogatije hranjivim tvarima većim su dijelom biljne namirnice. Nude obilje vitamina, minerala i vlakana, ali i fitonutrijenata. Mnoge od njih – poput maslinovog ulja – djeluju kao polifenoli koji doprinose zaštiti lipida u krvi od oksidativnog stresa. Ako u vašoj prehrani ima mnogo biljaka, vjerojatno već jedete mnogo namirnica koje se mogu smatrati super hranom – čak i ako nisu toliko egzotične kao mangostin ili kakao zrna.

Većina popisa najbolje super hrane izgleda vrlo slično. Biljna hrana u obliku bobica, lisnatog zelenog povrća i orašastih plodova zauzima vrh gotovo svakog  takvog popisa. Često je tu i masna riba. No, čini se da iz godine u godinu u središte pozornosti dolazi neka nova super hrana. Tako vidimo da je raštika postala popularna isto kao što je to prije bio kelj, a druge godine bi mogla biti popularna kao quinoa.

Trendovi kod hrane ne razlikuju se od bilo kojeg drugog trenda. Kao da stalno tražimo nešto novo i neobično. A kada je riječ o hrani, možda tražimo hranu koja bi mogla biti čak više ‘super’ od one prethodne.

Sve zdrave namirnice su super hrana

Uvjerena sam da se ne bismo trebali usredotočiti na samo jednu super hranu ili njene koristi za zdravlje. Važno je posvetiti pozornost svim različitim vrstama namirnica koje imaju jednako korisna svojstva. Većina biljnih namirnica same po sebi su super: nevjerojatno su kompleksne i sadrže jedinstvene mješavine vitamina, minerala i fitonutrijenata.

Kako biljne namirnice sadrže znatan broj potencijalno korisnih spojeva, možda nikada nećemo znati kako svaki od njih može koristiti zdravlju.

Pa tako kada se provede kliničko istraživanje neke namirnice i pokaže se da ima potencijalne koristi za zdravlje, takva se namirnica može nazvati superhranom. Pri tom se često isključuju druge vrste voća koje su možda jednako korisne. Drugim riječima, ako dajemo prednost određenim namirnicama jer su  “super,” moguće je da ignoriramo druge namirnice koje su jednako “super”— samo na drugačiji način.

Prije mnogo godina imala sam klijenta koji je spremno prihvaćao svaki novi trend super hrane. Pobrinuo se da u njegovoj prehrani svakoga dana bude svaka od tih super hrana, u količinama za koje su istraživanja navodila da donose najviše koristi.

U to su vrijeme neke od popularnih super hrana bile zobene pahuljice, borovnice, špinat i bademi. Moj je klijent toliko slijepo vjerovao u snagu tih namirnica da ih nije htio zamijeniti ničim drugim. No, činjenica je da ih je mogao zamijeniti drugim cjelovitim žitaricama, voćem, lisnatim povrćem i orašastim plodovima, a njegova bi prehrana ostala jednako “super”.

Mnogo biljnih namirnica, mnogo super hrane

Nema dvojbe – kelj je prepun hranjivih tvari, ali isto vrijedi i za lišće repe, lišće gorušice,  blitvu i običan špinat. Batati su odlični, no i drugo narančasto povrće poput mrkve, buče ili tikve imaju svoje kvalitete.

Ono što je dobro kod trendova u hrani je da nas mogu upoznati s novim namirnicama koje prije možda nismo probali. Zato ako vas ponese najnoviji trend superhrane, dodajte superhranu onome što već jedete, ali nemojte isključiti sve druge namirnice.

*Vitamini i minerali poput bakra, mangana, riboflavina, selena, vitamina C, vitamina E i cinka doprinose zaštiti stanica od oksidativnog stresa.

Susan Bowerman je viša direktorica za Edukaciju o prehrani u Herbalifeu. Susan je ovlaštena nutricionistica s certifikatom o specijalizaciji za sportsku nutricionistiku



hr-HR | 22.10.2018. 19:10:41 | NAMP2HLASPX04